Vitesi boşa almak mı? Cut Off (Viteste gitmek)yapmak mı? Daha ekonomik?

termometre

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
12 Ara 2009
Mesajlar
266
Tepkime puanı
1
Puanları
0
Siteyi ziyaret et
Selam arkadaşlar, Opelimi satıp Chevrolet Lacetti aldığımdan beri pek giremiyorum buraya, farklı bir forum sitesinde açtığım konuyu sizlerle paylaşıp fikirlernizi almak istedim...

Viteste (cut Off) iken mi , boşta iken mi daha fazla ekonomi yapılabilir olayına bir aralar felaket derecede takmıştım.

Size nacizane tecrübelerimi paylaşmak isterim...


Cut Off sadece enjeksiyonlu araçlarda mevcut bir durumdur...

Yokuş aşağı inerken veya trafik ışıklarına yaklaşıldığında veya durulacağı veya yavaşlanacağı zaman kullanılabilen, mantığı: araç viteste iken ve ayağınız gazdan çekmenizle beraber ,motor devrini araçtan araca değişmekle beraber kabaca 1200-1600 devirlere kadar indirmediğiniz sürece yakıt püskürtmeyi kesen bir durumdur... Dolayısıyla yakıt tüketimi " sıfır " dır.... Bunu anlık yakıt tüketim bilgilerinden de 0lt/100km olarak görebiliriz....

Toride hem araç gidecek, hemde yakıt tüketimi hiç olmayacak fikri, sanki kontak kapatmak gibi ama son derece güvenli nidalarını akıllara getirsede, pratikte, uygun kullanılMAdığında yakıt sarfiyatını arttırıcı bir faktördür...

Boşa alma olayında ise yakıt tüketilir... Ancak tüketim aracınızla ışıklarda beklerken ki gibi yani rölanti kadar yakar... Ortalama 0,5 - 0,8 litredir, (Klima, arkacam buz çözücü v.s. gibi faktörler varsa değer yükselecektir), Yani aracın stop etmeden çalışır durumda kalması için gerek ve yeter şartların sağlandığı optimum noktadır... Bu noktanın daha düşüğü yoktur, aracınız stop eder...


Kimse ekonomi yapılması söz konusu olduğunda kesin olarak viteste inilmelidir VEYA kesin olarak vites boşa alınmalı diyemez.....

Sürekli boşa alan da kaybeder, sürekli cutt off yapanda... Nasıl olurda Cut Off hiç yakıt harcamazken zarar ettirir demeyin, bu iki özellikte gerektiğinde, yerinde ve birlikte kullanıldığında gerçek bir ekonomi sağlar....

Kısaca açıklamam gerekirse, Cut off ve boşa alma durumu, yokuşta, inişte , düz yolda , her yerde yapılabilir... Yokuş yukarı bile yapılabilir, Süratiniz vardır, yokuş yukarısınızdır, ışıklar vardır ileride araç viteste iken ayağınız gazdan çekin ve araç sahip olduğu ivme ile yavaşlayarak gitmeye devam edecektir, hiç bir yakıt tüketimi söz konusu değildir, taki devir 1200-1600d/dk civarına düşene kadar. Bu mesafeyi ayarlayıp devir bu değerlere gelmeden durup vitesi boşa almak ve yeşili beklemek
smiley.gif
işte bedevadan gidilen metreler , kilometreler...

Aynı işlemi boşa alarak ta yapabilirsiniz ancak az da olsa yakıt tüketerek...

Peki boşa almanın neresi ekonomik derseniz de, gereken durumlarda cut off tan da fazla ekonomi sağlar...

Ş.arası bir yolda yokuş aşağı 5. viteste 90km/h ile gidiyorsunuz, ayağınızı gazdan çekmeniz ile birlikte hiç yakıt tüketmeyeceksiniz, yakıt püskürtülmeyerek sadece kompresyon ile gideceksiniz...

Ancak 5. viteste 90km/h ile giderken devriniz ortalama 2000-2100 d/dk civarı olacaktır (aracım 1,6 bende ortalama olarak bu şekilde) ve giderek düşecektir, devri cut off seviyesinin altına düşürmemek için ya gaza basacak 2000 veya daha fazla devre ulaştıracak, daha sonra devir düştüğünde tekrar gaza basacaksınız bu olayı tekrarlayacaksınız,

yada vites küçültüp 4. vitese takıp devri yükselteceksiniz, araç yavaşladıkça 3. vites v.s. bu şekilde olacak... Farzedelim 3. vitese kadar düştünüz hızınız ortalama 55km/h tekrardan gaza basıp 5. vitese çıkaracaksınız ... Ekonomi bunun neresinde...

Bu benim görüşüm, tabikide bu şekildeki bir durumda ben boşa atıyorum, (tabiki tehlikeli durumlar hariç , yani yolun durumuna göre) 2-3 km lik bir iniş varsa 2-3 km boyunca rölanti kadar yakıt tüketirim, cut off yapacağım diye uğraşıp ne gaz verir nede arabayı 3. vitese kadar düşürürüm...

Boşa almak bu tür durumlar için daha ekonomik, ancak;

İleride 300-400 metre veya 100-200 metre sonra trafik ışıkları, veya durmamızı gerektiren bir durum olduğunda boşa almak ise boşa yakıt sarfiyatıdır... Bu şekildeki bir durumda durulacak mesafe ayarlanır ve ayak gazdan çekilir, devir cut off indirilmez veya düşen devir vites küçüktülerek artırılır...

İşte İki ekonomi yöntemi, hangisi daha ekonomik
huh.gif
? Tabiki de ikiside gerektiği yerlerde kullanıldığında...

Yanlış bir bilgi varsa bildiklerini paylaşmak isteyenler lütfen ekleyin, sadece ben gerektiğinde iki yöndemi yerinde kullanıyorum, söylemeye çalıştım....
 
bildiğim tek şey cut off durumunda yakıtın 0 olduğu.boşda ikende az da olsa tükettiği ki bunu sizde dile getirmişsiniz,paylaşım için teşekkürler:)
 
benim kafama takılan bi durum var. Araç seyir halinde boşta giderken frene bastığımda anlık tüketim yükseliyo. Bi alakası varmıdır frenle yakıt tüketiminin?
 
Kardeş ben tam tersini yaptım. Lacetti'den sonra Corsa :D
 
benim kafama takılan bi durum var. Araç seyir halinde boşta giderken frene bastığımda anlık tüketim yükseliyo. Bi alakası varmıdır frenle yakıt tüketiminin?

Frene basmayla ilgisi yok ancak şu şekilde açıklanabilir.
Aracınız rolanti de çalışırken 100 kilometre hızda 0.3 Lt yakıt harcaması yapar ama fren yapıp yavaşladığınızda 50 kilometre hıza indiğinizde aracınız aynı devirde seyrettiğinden otomatik olarak 100 kilometrede yaktığı yakıt 0.6 lt ye çıkar. Yani fren yapınca değil, aracınız yavaşladığı ve yavaş seyrettiği için yakıt harcamanız yükselir.
 
kısmen doğru ama yokuş aşağı inerken cut off da aracın hızının kesilmesi içino inişin oldukça az eğimli olması gerek,

yeterli eğim varsa, gereksiz yere boş viteste inmeye / yakıt harcamaya gerek yok...

manisa-izmir arası dönüş yolunda, sabuncubeli geçişinden sonra ben bornovaya girene kadar yaklaşık 10-15 km yol gidiyorum ve neredeyse hepsi cut-off ile.
 
Ancak 5. viteste 90km/h ile giderken devriniz ortalama 2000-2100 d/dk civarı olacaktır (aracım 1,6 bende ortalama olarak bu şekilde) ve giderek düşecektir, devri cut off seviyesinin altına düşürmemek için ya gaza basacak 2000 veya daha fazla devre ulaştıracak, daha sonra devir düştüğünde tekrar gaza basacaksınız bu olayı tekrarlayacaksınız,

yada vites küçültüp 4. vitese takıp devri yükselteceksiniz, araç yavaşladıkça 3. vites v.s. bu şekilde olacak... Farzedelim 3. vitese kadar düştünüz hızınız ortalama 55km/h tekrardan gaza basıp 5. vitese çıkaracaksınız ... Ekonomi bunun neresinde...

vites düşürmek otomatikman araç hızını da düşürmez, eğerki hız düşüyorsa o zaman ya ekonomi yapılacak bir yokuş aşağı değildir yada düz yoldur.
arabayı yavaşlatmayacak olan bir yokuş düşünürsek, 5.vites 90km hızda belki cutoff olmaz, ancak 4 veya 3.vitese inince aynı hızda daha yüksek devirde cutoff yapılır, düzlüğe çıkınca tekrar 5.vitesten devam edilir.

yokuşlarda yol bilgisayarı menzilini 100-120km yükseltebilen ve her fırsatta cutoff yapan biri olarak naçizane düşüncelerim:)
hatta 1.viteste bile yapıyorum. çünkü araba otomatik vites olduğu için eğer yokuşu D'de inersem hızını kesemiyorum hem deli gibi hızlanıyor hemde fren balataları çok yıpranıyor :)


Ekonomi bunun neresinde...

zaten bu işi bilmeyen ekonomi yapıyım derken daha çok yakıt harcayabilir:D
 
safranboluda rampa çoktur aşağı tarafa doğru gidersem 3.vites ideal oluyor ama araba biraz hızlansın istersem 4.viteste inerim. yol bilgisayarında 0.0lt görmek ne büyük mutluluk :)
 
Geri
Üst