vitesi uygun devirde artırmak veya düşümek ?

  • Konuyu Başlatan Konuyu Başlatan erberk
  • Başlangıç tarihi Başlangıç tarihi
Genelde araçlar 3000 devirden sonra hafif sıçmara yapar (Benzinli-Turbodizel) yani sizi koltuğa hafifiten yapıştırır tam bu noktada motorun o viteste en son kat edeceği hıza ulaşmaya çalıştığını anlıyabilirsiniz.Bu noktadan sonra araç bi kat daha fazladan yakıt tüketir yüksek devirlerde araç kullanmak seri bir sürüş imkanı sağlar fakat tüketimde bi o kadar artar.

- Düzenli bir sürüş için motorun sesine göre devir saatinde çok yüksek devirleri görmeden vites değiştirilmeli.Buna örnek standar 3000 devir diyebiliriz.
- Eyimli yollarda yumşak eğimlerde gaz kesilip 2 viteste devir 2-3bin arasında ise 0.0 anlık tüketimle yakıttan tasarruf sağlanabilir.Uzun ve dik yokuşlardan inerken aynı şekilde 3 viteste yine devir saati 2-3 bin arasında araç kendi motor devrinde sıfır tüketimle sürüş sağlanabilir burda önemli olan doğru vitesle inmek hızınız yüksek ve yokuşa hızlı bir giriş yatıysanız 4 vitestede 0.0 anlık tüketim sağlanabilir bunu hıza göre devir saatinden 2-3bini takip ederek oranlıyabilirsiniz.
- 1 vites kalkış vitesi olduğu en kısıra sürede 2 vitesle yola devam edilmelidir.Eski şöförlerin tabiri ile Lastikler 2 tur attıktan sonra 2.vitese geçilmeli buda hemen hemen 2000 küsürlü devirler arasına denk gelir.
 
Ben 1.vitesi genelde kalkıslar veya araba tam durmadan kullanmıyorum arabanın devrı dusse bıle(2.vitesteyken) debrıyaja basıyorum ve biraz gaza yuklnıyorum devır aldıgı zman yavas yavas cekıyorum debrıyajdan ayagımı... Yaptıgım dogru bişeymi onuda bilmiyorm:)
katılıyorum....:)
 
Birol arkadaşımıza bende katılıyorum
 
araca göre mi şoföre göre mi..

kolay gelsin arkadaşlar..

araçlar için ideal sürüş devri devir oranının yarısı civarıdır (7 binse 3500 civarı) çünkü
alt devirlerde araç yakıtı yakmadan atar ve motor içir zararlıdır (motorun kurum kaplanması ve sağırlaşması gibi..) ama şoför için az para anlamındadır..
üst devirlere çıktıkça yakıtı daha iyi ve verimli yakar ve motor için faydalıdır ömrünü uzatır ama sarfiyat artar..
devir değişmeleri ani olursa araca zarar verir onun dışında zaten sona geldiğinde devir kesici devreye giriyor..

yani kısaca düşük devirlerde aracı kullanırsanız yakıttan kar edersiniz ama araç ömründen zararınız olur..
yüksek devirlerde kullanırsanız sanılanın aksine araç için iyi olur ama cebininiz için kötü olur..

orta devirlerde gezinmek en ideali gözüküyor..
herşeyin ortası...
 
Arkadaşlar,herşeyden önce motorun sesi önemli.vites değişim oranları aracın motor ve yakıt'ına göre değişkenlik gösterir.Esas olan düşük devirde aracıboğmamak,titretmemek.Yüksek devirde bağırttırıp aşırı yakıt harcatmadan vites değiştirmek.aracımızın vites değişimini çabuk ve yumuşak yapmamız,debriyajı sadece değişimlerde kullanmamız aracın sağlığı açısından doğrudur. vites değiştirmemek için yarım debriyaj yapmak ;baskı ve balataya zarar verir.
 
bir çok arkadaşımızın verdiği bilgiler güzel paylaşım. şunuda hatırlatmak isterim aracı teknik verilerine göre kullanın. 2.0 ile 1.6 araçın devirler arası hızlanması farklıdır. mesala 2100 devirde 2.0 olan bir araç 5. viteste iken 90-100 km arası hız yaparken 1.6 araçlar ise 2400 veya 2500 devirde 90 ile gitmektedir. yani devirli araba diye tabir edilen arabalardır. arkadaşın 85 model bmw 1.6 arabası ile 2500 devirde giderken araç 110 km yapıyordu. benzinli arabalarda vites değişim aralığı haricinde sakin kullanım seyri 2000-2500 devir arasıdır. yokuş çıkarken genel mantık hızı değil devri sabit tutmaktır denilir.
titreme olayında ise eğer titreme uzun sürecek gibi ise hemen bir alt vitese geçilir. 2-3 metre içinde toparlar ise gerek yoktur ve yumuşak pedal uygulanmalıdır. tabi bu anlatılan sıkışık bir durum yok ise yakıt ve baskı balata tasarrufu içindir.
 
onno ustanın bir yazısında yazdığı şudur

en ideal vites geçiş aralığı ekonomik kullanımda 2-3 bin devir performanslı kullanımda 3-4 bin arasıdır bu hem araç için sağlıklıdır hem kullanıcı için nedneide az yakar cebinizde daha fazla benzin parası kalır..
 
yazılanlardan şu sonuç çıkıyor: 3000 civarı gezin, ileri geri fazla açılmadan:)
 
araçlar için ideal sürüş devri devir oranının yarısı civarıdır (7 binse 3500 civarı) çünkü
alt devirlerde araç yakıtı yakmadan atar ve motor içir zararlıdır (motorun kurum kaplanması ve sağırlaşması gibi..) ama şoför için az para anlamındadır..
üst devirlere çıktıkça yakıtı daha iyi ve verimli yakar ve motor için faydalıdır ömrünü uzatır ama sarfiyat artar...
Ben bu yoruma kesinlikle katılmıyorum. nedenini de söyleyim hemen, yeni teknoloji araçlar kullanıyoruz ve aracın egsozundaki yanmamış yakıt sürekli konrol ediliyor. yani düşük devirde aracın benzini yakmadan atması gibi bir durum söz konusu değil. eğer yakamıyorsa yakıtı kısar zaten araba, bilemediniz o yakıtı geri motora döndürür yakmak için.

ayrıca devir arttıkça emme ve egsoz zamanları birbirine yaklaşır ve çok üst devirlerde yakıt kaybı yaşanır. bu nedenle önemli mümkün olan düşük devirlerde kullanmaktır.

"En az yaktığı devir max. torku verdiği devirdir" söylemi de hatalıdır. en yaktığı devir yol koşulları için yeterli torkun üretildiği devirdir. yani düz yolda gidiyorsanız aracın 2500 devirdeki torku da o yol için yeterlidir. araç max. torku üretsin diye 4. vitese atıp 4200 devire çıkmak saçma olur! deneyin görün hangisi daha az yakıyor...

yola çıkın ve deneyin, en geç 70 e geldiğinizde (ki 1.6 araçlar için bu 60 olabilir) 5. vitese atın, bakın bakalım aracın yakıtı ne görünüyor? benim aracım 1.4lt LPG li ve km başına 11kuruş yakıyorum ortalama. 1 vitesi sadece kalkışta kullanırım. normalde 70 de 5. vitese atarım (yol durumuna bağlı olarak 50-80 arası bir hızda) ve 90a kadar hızlanıp hızımı sabitlerim. benim 1.4 LPG li arabam çekiyorsa 1.6 astraların çekmeme gibi bir sorunu olamaz bence.

yokuş aşağı bir yere park ettiysem arabayı kaldırırken boşa alırım araba biraz hızlanınca da 3e takar devam ederim. gayet de güzel gidiyor valla...

Sonuçta hiç birimiz ralli yapmıyoruz, gideceğimiz yere daha ucuza gitmeye çalışıyoruz. Performans kullanımı ayrı bir konudur, sanıyorum ki 1 depo bedava benzin versem bu forumdaki her üye performanslı araba kullanabilir. Gaz pedalını döşemeye yaslamak çok da zor bir iş olmasa gerek. Gelgelelim yakıt parası cebimizden çıkıyor ve çoğumuz için ekonomi öncelik. 2 viteste 105 yapabilmek için benzin parasının cepten çıkmıyor olması lazım...
 
Geri
Üst