atiker

cance

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
10 Kas 2006
Mesajlar
1,732
Tepki puanı
1
Puanları
0
Siteyi ziyaret et
üstün otogaz var... iç anadolu distribütörü... ankarada en temiz atiker montajı yapanlardan biridir...
 

bpoyraz

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
26 May 2008
Mesajlar
43
Tepki puanı
0
Puanları
0
Siteyi ziyaret et
atiker taktırmayın derimmm..
konya atikere gönderdiğim maili aynen kopyaladım buraya :
2009 yılı mayıs ayında kayseri kyoto servisinde aracıma atiker fast marka sıralı sistem lpg taktırdım ve o gunden bu zaman sorunlar hiç bitmiyor
aracım; opel astra 2000model 1,6 16v otomatik vites
aracımdaki yaşadığım en son sorunlarr..hava sıcaklığı 6-7 derecenin altına düştüğünde, motor sucak olsun olmasın her kırmızı ışığa geldiğimde ya da yavaşlamak için frene bastığımda aracım stop ediyordu.kyoto servisi arızayla ilgilenmek yerine kulanılan lpgden kaynaklandığını ve bu şikayetle gelenin tek ben olmadığı yapacak bişey olmadığını söylediler. daha sonra sizin teknik servizini aradım durmu söyledim ve kyotonun ilgileneceğini ve yeniden gitmemi istediler. daha sonra kyoto aracın enjektörünü ve memelerini değiştirdi. 1,5mm meme taktıklarını söylediler. aracın çekişinin düşeceğini fakat az yakacağını söylediler. gerçekten de öyle oldu. ve stop etme sorunu tamamen gitmese de azaldı. fakat bu kezde araç arızxa lambası yakmaya başladı.opel servisidne makinaya bağlattığımda otomatik sanzuman basıç hatası ( 1,5mm meme takıldığı için gazı yetiştiremiyormuş ve araba devrini alıp vites atamıyormuş) ve egr valfi ( bu da yakıt karışımı hatasıymış) arızası verdi. yani yeri yapalım derken daha tehlikeli sorunlar yarattık ki otomatik şanzuman tamirinin masrafını tahmin edersiniz umarım.ve bu aruzalar ,ç,n defa kez kyotoya gidip ayar yaptırdım tamam hallettik diyorlar bikaç güün sonra yine arıza başlıyor. ben artık her haftasonumu serviste geçirmekten usandım.
artık bu lpg kitinin aracıma uyum sağlamadığını düşünüyorum. çünkü daha öncede opel astra aracım bardı başka marka sıralı sistem lpge kiti vardı fata hiç böyle sorunlarım olmamıştı. ve ben artık ürünüzü iade etmek istiyorum.
bu durumu kyotoya , işçiliğinz nekaadr sa 100-150 tl kesin kalan paramı bana verin ve lpg kitinizi geri alın dediğimde alamayacaklarını söylediler.

bu ürünü bayiniz üzerindenn iade etmem memkün olmayacakmı. eğer olmayacaksa tüketiciler birliği üzerinden ya da diğer huiki kanallardan mı maduriyetimin giderilmesini aramalıyım.
bu konu da ilginizi ve irtibata geçmenizi rica ederim.
ibrahim büyükpoyraz
 

karabek

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
19 Kas 2007
Mesajlar
1,837
Tepki puanı
0
Puanları
0
Siteyi ziyaret et
arkadasım geçmis olsun ama benim arabamda aynı araba otomatik taktırdım problem yok yanlış yerde arastırmadan taktırdınız sitem ediyorsunuz simdi
 

cance

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
10 Kas 2006
Mesajlar
1,732
Tepki puanı
1
Puanları
0
Siteyi ziyaret et
kalibrasyon hatası her zaman sölediğim gibi en çok karşılaşılan hatalardan biri... çünkü ustalarımız bilgisayar kullanmasını bilmiyor ki birde lpg beyinin ayarını yapacak... sonuçta piggyback gibi çalışan bir ürün.. ciddi olarak otomobil ateşleme ve enjeksiyon konusunda bilgili olması lazım... üstün otogazdakilar sırf ayar için işi birini almışlar ve gerçekten anlıyor işten... bende kablo bazen kendim ayarlıyorum ufak tefek hatalar olursa... bu işin olması gerekeni wideband takıp deneyerek tam olarak ayar yapmak ama kimse onunla uğraşmaz malesef... biraz sonraki mesajımda lpgsini kendisi kalibre eden bu işlerden iyi anlayan birinin kendi ağzından yazdığı macerayı alıntı yapıcam... bu işin normalde ne kadar ciddi olduğunu daha rahat anlayabilirsiniz... kalibrasyon işi araba dururken rolantide yapılacak kadar basit değil...
 

cance

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
10 Kas 2006
Mesajlar
1,732
Tepki puanı
1
Puanları
0
Siteyi ziyaret et
Benim arabanın LPG li olduğunu birçoğunuz biliyordur. Taktırdığımdan bu yanada emisyondan dolayı arıza lambası yanıyordu. Open loopta sorun yok ancak closed loopa geçince alet direk fakir karışım verip arıza lambasını yakıyordu. İşin acayip tarafı lambdanın 1060 civarında olduğu halde bunu yapıyor olmasıydı. Zaten benzinde 1080 stiometrik değeri olduğu için pekte önemsemiyordum. Çünkü LPG de stiometrik 1065. Dolayısı ile çok ciddi bir fakirde kalma yoktu ancak bu benzin ECU sunun range inin dışında olduğu için arıza lambasını yakıyordu.
Zaten LPG yi taktırdığımdan beri o konuya takık vaziyette olduğumdan yaklaşık 4-5 aydır falan sürekli araştırma halinde bu konuya eğilmiştim. Yaklaşık bi 9 bin km kadar kullandıktan sonra artık lambanın sönmesi gerektiğine karar verip işe koyuldum.
Eldeki malzemelerden başlayalım,
- Bosch wideband sensör.
- Innovate AFR
- Notebook
- Scantool yazılımı ile ELM327 OBDII interface
- Teleflex yazılımı
- WinOls yazılım
- Bolca vakit ve araştırma

Öncelikle benim arabamda iki katalitik konvertör olması ile başladım. Dolayısı ile ikisi katların önünde ikisi arkasında olmak kaydı ile toplamda 4 tane narrow band O2 sensörü var.
Bunlardan birisini söküp yerine wideband i taktım. Ve bir hafta (yaklaşık 500 km) arabayı sürekli benzinde kullanıp neredeyse tüm durumlardaki püskürtme sürelerini, karışım oranlarını, STFT ve LTFT değerlerini tek tek logladım
Sonrasında bir hafta sürekli olarak LPG de kullanarak aynı şeyi bu sefer LPG ile yaptım.

Malum benzinin stoichiometric yani en verimli yanmanın olduğu karışım oranı 14.7/1. Ancak bu %50 -%50 karışım oranlı LPG de 15.7. Dolayısı ile arabanın emisyon değerlerini tutturamıyor olması sürpriz değildi zaten. Araç emsiyonu tutturamayınca karışım oranıda değişince önce STFT yi uzatıyor. Eğer durumda değişiklik olmazsa LTFT i %5 arttırıp tekrar başlıyor. Yetmezse bir daha olmadı bir daha. %5 lik steplerle fakirden kaçamk için püskürtme sürelerini uzatıyordu alet. Benim arabamda en son %17 de LTFT sabitlenmişti. Bu da benim LPG de ki karışım oranının %17 kısa kaldığı anlamına geliyor zaten. Bunun %6 kadarı LPG ile benzinin ideal karışım oranlarındaki farktan olduğunu düşününce %11 fakir çalışıyor olduğu ortaya çıkmış oldu.

Topladığım tüm logları tek tek grafik haline sokup aradaki farkların hangi durumlarda oluştuğunu tespit ettim. Yüksek devirde sorun gözükmüyordu ama düşük devirde yukarıda anlattığım fark oluşuyordu. Değişiklik yapmam gereken durumları bulduktan sonra LPG nin kalibrasyon verilerini işleme zamanı gelmişti. Herşeyden önce Teleflex in default kalibarasyonu ile araçlara özel yapılan kalibrasyonları karşılaştırdım. Default kalibrasyonda püskürtme süreleri %30 oranında uzatılıyor. Aslında teorik olarak yapılan işlem normal. Ancak tabi bu kullanılan enjektörlere göre değişiklik gösterdiği için araca özel kalibrasyon yapılma zorunluluğuda var. Çünkü LPG nin enjektör hacimleri ile aracın OEM benzin enjektörlerinin hacimleri birebir aynı değil. Benim arabamın OEM enjektörleri 185cc. LPG enjektörleri ise 220 cc hacimli. Dolayısı ile farkı hesaplarken bunuda gözönüdne bulundurmam gerekiyordu. Zaten kurulum esnasında bunu hesaplayıp ona uygun kalibrasyon yapılması lazım ama hangi usta? İşte burada iş sarpa sarıyor. Eğer doğru şekilde yapamazsanız alet fakirde yada zenginde kalabiliyor. Her iki durumda da sorun var zaten.

Tam bu noktada tüm verileri işleyerek kalibrasyonu tekrar yapma gereksinimim kesinleşmiş oldu.. Ama bunu yaparkende montörlerin kullandıkları kalibrasyon yöntemini kullanmazdım çünkü onda çok kaba bir değer kaydetme sistemi var. Çünkü zaten standart kalibrasyon şeklinde aracı çeşitli devirlerde benzinde çalıştırıp bu süreleri LPG ECU suna kaydederek ona %30 eklemek gibi bir mantık var. Ama bu durumda da enjektör hacim farklarını gözardı etmiş oluyorsunuz. Ayrıca sürüş yada devir verilerini okurkende yük değerleri değişken olduğu için sadece tek durumu kaydetmiş oluyorsunuz. O da ilkel bir yöntem sonuçta. Tam bu noktada teleflex in ECU sunun izin verdiği farklı bir tekniğini kullanarak sürekli enjektör sürelerini okuma modunda kullanıp LPG ECU sunu piggyback gibi kullanmayı denedim. İşte bu noktada LPG nin ECU sunu yanıltıp standart kalibrasyonu kullandığını sanmasını sağlamanız gerekiyor. Bunuda yapabilmenizin tek yolu, istediğiniz değişiklikleri standart kalibrasyon dosyasında tek tek editleyip düzenlemek. Onun da en kolay yolu winOLS kullanmak.

İşte tam bu noktada LPG'nin benim araba için yapılan kalibrasyonunu ve diğer marka ve modeller için yapılan kalibrasyonları teker teker inceleyip aradaki farkları ve bunları hangi durumlarda neler yaptığını buldum. FArklılıkları bulduktan sorna bunu standart kalibrasyon dosyası ile karşılaştırıp gerekli yerleri işaretledim.
Sonuçta eldeki loglar ve aracın inj hacim speklerine uygun veriler ışığında değiştirmem gereken yerleri tek tek yapıp üç ayrı kalibrasyon oluşturarak bunları yükleme için arabayıda alıp dinamometrenin başına gittim.

dinamometreye ilk çıktığımda benzini ölçtüm. 90KW çıktı. Yaklaşık 122 hp. Zaten hernekadar bizde 125 diye lanse ediliyor olsada dünyanın kalanında 123 hp olarak deklare edilen bir motora sahip olduğu için çıkan değer fazla normal olmasına rağmen sorunum arabanın gücünü ölçmek değil LPG ile arasındaki farkları keşfetmek olduğundan benim işimi görecekti.

Sonra montajı yapan yerin kalibrasyon diye yüklediği müsfette ile dinamometreye çıktım. Onda 79 KW güç veriyordu. LPG rail basıncı olması gerekenden yüksek ve dolayısı ile manifolt basıncı düşünce DeltaP çok yükseliyordu. Yüksek devirlerde vakum arttığı, egzantriğin açılma süreside uzadığından (değişken zamanlamalı egzantirk zımbırtısı, Fordçası Ti-VCT) için sorun yoktu ancak düşük devirlerde manifolt basıncı düştüğü için ECU püskürtmeyi kısaltıyor, bunun sonucunda da rail basıncı yüksek olan LPG saçma salak kalibrasyondan dolayı fakirde kalmasına neden oluyordu. Tabi bu da torkun düşmesine neden oluyordu.
Biraz kalibrasyonu yapana saydırdıktan sonra benim ilk yaptığım (yada yazdığım diyelim) kalibrasyonu yükleyip basıncı değiştirmeden tekrar ölçtürdüm. Çünkü sonuçta benim LPG de aldığım loglar o basınç üzerinde çalışırken alınmıştı. Onda 84 KW aldım. Ki aşağı yukarı beklediğim sonuçtu, çünkü lineere yakın bir çizgi ile mapping hazırlamıştım.

Sonrasında ikinciyi denedim onda da 86 KW çıktı. Bu alt devirlerde zengin üst devirlerde ise standarta uyan bir kalibrasyondu. Ki lambda değerleri bunu zaten gösteriyordu. Ancak hala istediğim gibi değildi sonuç.

Son olarak üçüncü hazırladığım kalibrasyonu yükledim. Zaten hazırlarkende işin tüm teorik detaylarını kullanıp yaptığım buydu. stoichiometric ten enjektör hacimlerinin farkına kadar herşeyi hesaplayıp yaptığım ve 500 devirlik steplerle STFT i deki farklılığı falanda ekleyip en detaylı çalışmanın olduğu kalibrasyon buydu. Bunda Dinamometre bunda 87.5 KW verdi. Geriye tek şey kalmıştı. O da LPG nin diagnoz programını açıp vaporizer basıncını olması gereken değere düşürerek deltaP yi standart değerlerde statik kalmasını sağlamak. Bunuda yapıp son kez dinamometrede birkez daha ölçtük. Sonuç? Bingooo.. 93,5KW maksimum güç veriyor. Aleti LPG ile çiplemiş oldum
icon_smile.gif
Tabi bu bana 125 lira dinamometre ücreti ödememe ve yaklaşık 1 ay boyunca sabah n dörde kadar 16 bit hex kodları inceleme ve olayın mantığını çözmek için kafa patlatmama mal olmuştu.
icon_smile.gif


Herşey bittikten sonra wideband ve OBDII ile 1 gün daha (yaklaşık 200km) gezdim ve log tutmaya devam ettim. Şu an LPG de ve benzinde lambda değerleri tam olarak standartlarda geziyor diyebilirim. Sadece benim kendi kişisel tercihimden dolayı düşük devirde (>3500 d/dk) %3ile %5 gibi bir oranda daha zengin LPG püskürtüyorum. Ki bundaki amacımda şehiriçinde kullanırken biraz daha torklu makineye sahip olmaktı. Bu da dinamometrenin sonuçlarına yansıdı zaten. Hem max tork devri 150 devir daha aşağıda hemde 3 Nm daha fazla.

Bugün işin bitiminden iki gün sonrası. Widebandı ve ELM i arabadan söktüm. Tekrar araba tipine büründü. Orasından burasından kablolar çıkmıyor artık
icon_smile.gif

Arıza lambamda yanmıyor, hem closed loopta hemde open loopta sorunsuz çalışıyor makine. Şimdi tüketim testim devam ediyor. Bakalım bu son mapping ile arabanın tüketimi ne olacak. Onu çok merak ediyorum. Eski paçoz halinde 11.7 lt LPG tüketiyordum. Teorik olarak litre bazında benzine göre %17 daha fazla tüketmem lazım. Sürekli benzinde kullandığım 1 haftalık süreçte ortalama tüketimin 8.8lt/100 km idi. Şu halde herşey normal olması durumunda teorik olarak 10-10.5 lt civarında bir tüketime sahip olmam gerekiyor. Eğer bu değerleri tutturursam bu iş tümüyle bitmiş deyip sonlandıracağım.
gördüğünüz gibi ciddi emek ve para isteyen bir olay... adam gibi bir wideband 300 dolardan aşşağı değil...
 

muratersin42

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
24 Şub 2010
Mesajlar
3
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
40
Siteyi ziyaret et
Arkadaşlar konunun arasın girmek istemiyorum ama bende de 97 model vectra 2000 motor cd var bende atiker taktırmayı dusunuyorum. aceba aynı araca konyada atiker taktıran ve memnun kalan armı teşekkürler.
 

vectra38

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
21 Şub 2010
Mesajlar
876
Tepki puanı
0
Puanları
0
Siteyi ziyaret et
Abi atiker opel motorlarıyla uyum sağlamıyor.Bir çok araç sahibi atikerle ilgili sorun yaşıyor.(çevremdeki opellerde de var.)
 
Üst