onden cekisli araclar limitleri zorlandiginda onden kayma egilimi (understeer) gosterirler, arkadan itisli araclar ise arkadan kayma egilimi (oversteer)..
arkadan kayma egilimini eger tecrubeli ve kullandiginiz aracin limitlerini bilip ona aliskin iseniz kontrol edebilirsiniz..fakat onden kayma egilimi oldugu zaman toparlamaniz araca aliskin ve limitleri bilseniz bile oldukca zordur hatta cogu zaman sansa kalir..
4 tekerden cekisli araclarda ise grip yani yolda lastiklerin tutusu oldukca yuksektir, daha seri kalkarlar fakat limitleri cok zorlandiginda hem onden yada hem arkadan hatta bazen ikisi ayni anda kayma egilimi gosterebilirler (aracin agirlik dagilimina yada o anlik difransiyel secenegine gore). genelde bi cogu 4 tekerden cekis sistemine sahip araclarda difransiyel secenegi oluyor, %40 on %60 arka yada %60 on %40 arka gibi..
fakat bunu degistiren ve 4 tekerden cekisi bir sanat haline getiren aracta yok degil (2005 veya ustu Mistubishi Lancer Evo 8 veya 9). Arac limitleri zorlandiginda, beyin vasitasiyla gerektiginde tek tekerden cekis sistemine bile gecebiliyor yani en uygun olan cekis neyse o an o oluyor ve siz bunu power slide (4 tekerde ayni anda virajda kayma egilimi) yaparken bile hissetmiyorsunuz. Boylelikle aracla kaza yapmak imkansiz gibi birsey oluyor.
Gunumuzde bazi muhendislerin ve uzmanlarin yaptiklari arastirmaya gore onden cekisli bir aracin virajda yol tutusunun iyi olabilmesi icin kaldirabilecegi en yuksek guc 200 beygir civaridir..Eger 200 beygirden yuksek olucaksa arkadan itisli yada 4 tekerden cekisli sistem tavsiye edilir.
Fakat otomobil ureticileri bunlari cogu zaman dikkate almadan arac uretebiliyor.Mesela bu problemden yakinan Opel'in 2 adet araci var birisi Opel Astra GTC 2.0 Turbo OPC (240 bg) digeride Opel Vectra GTS 2.0 Turbo OPC (280 bg). Iki aracinda viraj kabiliyetleri iyi degil hatta cok hafif zorlandiginda dahi hem onden kayma hemde arkadan kayma egilimleri gosterebiliyorlar. Fakat duz yolda hizlanmada her iki aracta birer yol roketi..
Onemli olan aracin ne kadar guclu oldugu degil, sasenin ve yuruyen aksamin o gucu ne kadar iyi yola iletebildigidir.
Pirelli'nin slogani gibi;
Kontrolsuz guc,guc degildir.
mükemmel bi açıklama olmuş. tesekkurler
dun gece gaza gelip arabayı yuksek devirlerde kullandıgım anlarda iki kez belirgin önden kayma yaşadım. bilhassa 5000-6000 devirlerde vites buyuturken oluyo bu. mantıklı da ztn.
biri anıttepe kavşagından eskişehir yoluna doğru çıkışta kalkıştan sonra 2ye atarken oldu. diğeri bilkentte rampa yukarı çıkarken 2den 3e atarken. ayagını hafif gazdan çekince kontrol ediyosun ama yine de tehlikeli bi olay gerçekten de.
hakikatten arkadan itişin gözünü seveyim. her türlü limitleri zorlayabiliyosun ve kontrolu elinde hissediyorsun.
param olunca bmw alcam