Opel harareti sever mi acaba ?

sizinkilerde kırmızı lamba var ciddi seviyeye gelince kırmızı lamba yanıyor...
 
kafama takılan sorular:

- motorun en sağlıklı çalıştığı sıcaklık aralığı nedir? sabahları çalıştırdıgımızda aracın motoru soğuktur, yakıt sarfiyatı ve aşınma fazladır. bu safhada araç fazla zorlanmaz. birkaç km sonra araç ısınmıştır, aracın ivmesi artmıstır, rahatlamayı hissedersiniz. bu mantıkta motor soğukken yağ yakar mı?

- bir diğer rivayet de arabaların uzun yolda daha çok yağ yaktığıdır (bir ustam söylemişti). uzun yolda araç hararet yapmaz, önden gelen rüzgar, motoru soğutur. motor da uzun yolda daha belirgin yağ yaktığına göre, sonuç yine soğuk motorun yağ yaktıgı yönündedir.

-yaklaşık bir ay önce soğuk bir günde yol yaptım, devlet yolunda 5.viteste 2500devirde 99u geçmeden ilerledim, hararet çubuğu ayaklanmadı bile, ki bu 70dereceden daha düşük bir sıcaklık manasına gelir. bu süreçte yakıt sarfiyatı da beklediğimden çoktu. sonrasında otobanda 3500devirde 130la gidince hararet 80e geldi. ankara pozantı arasını 99la, sonrasını iskenderuna kadar 130la gittim, 600km yol sonunda aracım neredeyse hiç yağ yakmadı. ancak dönüşte hava daha sıcaktı, muhtemelen motor daha yüksek sıcaklıklarda çalıştı, ve sonuçta yol bilgisayarım yağ uyarısını verdi. bu demek oluyor ki, motor soğukken yağ yakmadı, sıcakken yağ yaktı. bu da yukarıdaki maddelerle çakışıyor.

özetle, motor çok soğukken ve çok sıcakken yağ yakar, belirli bir sıcaklık aralığında sağlıklı çalışır, yağ yakmaz diyebilir miyiz? yoksa sadece çok sıcak motor yağ yakar mı demeliyiz? ya da sadece çok soğuk motor mu yağ yakar demeliyiz?
 
Son düzenleme:
Bende çok merak ediyorum bizim araçların hararet göstergeleri nie yok ya :D

settings tuşuna 5 saniye basılı tutun. Yol bilgisayarında Test Mode yazısı çıktıktan sonra BC tuşuna basarak gizli menüye giriyoruz, BC tuşuna bastıkça ekrandaki veriler değişiyor
V: T: yazan ekrana geldiğinizde göreceğiniz V: Velocity, T: Temperature yani Hız ve Sıcaklık anlamına geliyor.
buradan astra h araçlar harareti görebilirler.

web'den alıntıdır..
 
settings tuşuna 5 saniye basılı tutun. Yol bilgisayarında Test Mode yazısı çıktıktan sonra BC tuşuna basarak gizli menüye giriyoruz, BC tuşuna bastıkça ekrandaki veriler değişiyor
V: T: yazan ekrana geldiğinizde göreceğiniz V: Velocity, T: Temperature yani Hız ve Sıcaklık anlamına geliyor.
buradan astra h araçlar harareti görebilirler.

web'den alıntıdır..

çok hızlısın be abi :D
 
kafama takılan sorular:

- motorun en sağlıklı çalıştığı sıcaklık aralığı nedir? sabahları çalıştırdıgımızda aracın motoru soğuktur, yakıt sarfiyatı ve aşınma fazladır. bu safhada araç fazla zorlanmaz. birkaç km sonra araç ısınmıştır, aracın ivmesi artmıstır, rahatlamayı hissedersiniz. bu mantıkta motor soğukken yağ yakar mı?

- bir diğer rivayet de arabaların uzun yolda daha çok yağ yaktığıdır (bir ustam söylemişti). uzun yolda araç hararet yapmaz, önden gelen rüzgar, motoru soğutur. motor da uzun yolda daha belirgin yağ yaktığına göre, sonuç yine soğuk motorun yağ yaktıgı yönündedir.

-yaklaşık bir ay önce soğuk bir günde yol yaptım, devlet yolunda 5.viteste 2500devirde 99u geçmeden ilerledim, hararet çubuğu ayaklanmadı bile, ki bu 70dereceden daha düşük bir sıcaklık manasına gelir. bu süreçte yakıt sarfiyatı da beklediğimden çoktu. sonrasında otobanda 3500devirde 130la gidince hararet 80e geldi. ankara pozantı arasını 99la, sonrasını iskenderuna kadar 130la gittim, 600km yol sonunda aracım neredeyse hiç yağ yakmadı. ancak dönüşte hava daha sıcaktı, muhtemelen motor daha yüksek sıcaklıklarda çalıştı, ve sonuçta yol bilgisayarım yağ uyarısını verdi. bu demek oluyor ki, motor soğukken yağ yakmadı, sıcakken yağ yaktı. bu da yukarıdaki maddelerle çakışıyor.

özetle, motor çok soğukken ve çok sıcakken yağ yakar, belirli bir sıcaklık aralığında sağlıklı çalışır, yağ yakmaz diyebilir miyiz? yoksa sadece çok sıcak motor yağ yakar mı demeliyiz? ya da sadece çok soğuk motor mu yağ yakar demeliyiz?

Korhan'cım yağ eksiltme motor sıcakken gerçekleşir, zaten yaptığımız km'nin ortalama %95 inden fazlasını motor sıcakken kat ediyoruz.
özellikle sıcak motor ile çok yoğun dur kalk trafiği yağın eksilmesine sebep olmakta.
 
Korhan'cım yağ eksiltme motor sıcakken gerçekleşir, zaten yaptığımız km'nin ortalama %95 inden fazlasını motor sıcakken kat ediyoruz.
özellikle sıcak motor ile çok yoğun dur kalk trafiği yağın eksilmesine sebep olmakta.

o zaman cengiz beyin de söylediği gibi, müşürü değiştirirsek, hararetin yükselmesini engellersek, yağ yakma olayını çözebilir miyiz? yoksa çok ciddi miktarda yağ yakmayan araçlar için mi söz konusudur bu? yani ben o noktayı çoktan mı geçtim? :D:D

o zaman soruları yeniliyorum:

- motor sıcaklığını düşük tutmanın araca bir zararı olur mu?

- madem motor sıcakken yağ yakar, uzun yolda daha çok yağ yakma olayı hikaye mi? hararet çok yükselmediğine göre, uzun yolda motor yağ yakmaz mı?
 
Son düzenleme:
Benim anlamadığım bir nokta var, soğuk ülkelerde motor sıcaklığı 100 derce ve üstüne çıkmıyor mu da böyle bir ayrım yapılmış? Yani o ülkenin iklimi ile müşürün bağlantısını kuramadım ben. Soğuk ülkelerde motorun ısınmasına izin veriyor, sıcak ülkelerde izin vermiyor gibi bir netice çıkardım. Açıklarsanız sevinirim.

Müşür fan müşürü yani suyun yolunu kesen termostat değil dolayısıyla su zaten sistemde müşürün derecesinden bağımsız olarak her halikarda dönerek radyatörün içinden geçiyor soğuk iklimde otomobil hareket ettiği vakit soğuk hava kanatlardan fana gerek kalmadan çok fazla ısı kopardığı için sorun olmuyor ama bizde hava genellikle o kadar soğuk değil dolayısıyla fanın daha erken devreye girip radyatöre takviye yaparak ısıyı cebri olarak alması lazım ama derecesi yüksek seçildiği için devreye girmiyor bizde hava almanya kadar serin de olmayınca otomobilin hareketinden doğan doğal hava akışıda kafi gelmediği için motor aşırı ısı görmüş oluyor.

Evet belki mantığa göre almanyada da sıkışık trafikte yazın 100 derecelik müşürle motorun harareti yükselebilir ama bunu bozan bir mantık daha var oda şu olabilir...

Sonuçta motorun asıl zararı hem ısı yüksek hemde yük altındayken göreceği ortadadır ama bu durum aslında rölanti devirlerinde sıkışık trafikte olamaz çünkü sıkışık trafikte yürüyemediğiniz için evet belki motor ısınıyordur gaza basamadığınız için aslında yükte değildir ama özellikle yokuş çıkarken gazada basar ve motoru yüke sokarsınız böyle bir zamanda ise almanya gibi bir ülkede otomobil her ne kadar müşür derecesi yüksek olmuş olsada otomobil hareket halinde ilerliyor olacağı ve fanın üflemesi yerine kendisi önden soğuk rüzgar alıp soğuyacağına göre fana gerek kalmadan o soğutmanın yeterli olacağı düşünülebilir. Ama bunun türkiyede böyle olamayacağı çünkü otomobilin hareketi sırasında önden gelen havanın yeterli olmayacağı bu yüzden önden gelen havaya ek olarak fanında takviyesi gerekeceği ve bu yüzden derecesinin düşük tutulmasının gerekliliği şart olabilir. Dolayısıyla Almanyada 100 derece müşür sorun çıkarmazken Türkiye de çıkarabilir..

Bu yüzden Türkiyede 90 derece müşür takmak lazım diyorum
 
Son düzenleme:
o zaman cengiz beyin de söylediği gibi, müşürü değiştirirsek, hararetin yükselmesini engellersek, yağ yakma olayını çözebilir miyiz? yoksa çok ciddi miktarda yağ yakmayan araçlar için mi söz konusudur bu? yani ben o noktayı çoktan mı geçtim? :D:D

o zaman soruları yeniliyorum:

- motor sıcaklığını düşük tutmanın araca bir zararı olur mu?

- madem motor sıcakken yağ yakar, uzun yolda daha çok yağ yakma olayı hikaye mi? hararet çok yükselmediğine göre, uzun yolda motor yağ yakmaz mı?

Motor uzun yolda daha çok yağ eksiltir bu doğrudur ama bunun nedeni otomobilin motorunun uzun yolda daha serin çalışması değildir asıl neden uzun yolda motorun daha uzun süreli ve daha yüksek devirde çalışmak zorunda olması sonucunda pistonların silindirlerin içinde şehir içine göre toplamda çok daha fazla sayıda iniş çıkış adedi yapmasıdır çünkü bu çıkışların her inişlerinde segmanlar pistonun altındaki yağı geri sıyırırlar sıyıramadıkları ise silindirlerin içine geçer ve orada yakıtla birlikte yanarak egzostan dışarı atılır dolayısıyla uzun yolda motorun yağ eksiltmesi aslında sadece silindir hareketine bağlı olduğu için artar bu yüzden uzun yolda yağ eksiltmenin motor ısısıyla ilgisi aslında hiç yok ama yağ eksiltmenin müşürle iki farklı yoldan şöyle bir ilgisi var...

Birincisi müşür sayesinde motorlarımız şehir içinde olması gerekenden hararetli çalışıyor ve bu hararet normal değil yüksek bir hararet bu yüzden zaten segmanlarımız uzun vadede haşlanıyor yani özelliklerini normal bir motora göre hızlı bir şekilde yitiriyor dolayısıyla pistonlarda yağ geriye iyi sıyırılamayacak hale geliyor ve bu şekilde uzun yol veya kısa yol fark etmeden yağ sarfiyatı konvansiyonel olarak zaten artmış oluyor.

İkinci etki ise farz edelim ki segmanlar henüz haşlanmamış ve sorun yok ama bu defada sıkışık trafiğe girip harareti 100 lere dayadığımızda karterdeki yağ ısıdan iyice inceliyor ve inceldiğinden dolayı gerek süpap keçelerini aşıp süpap saplarından içeri silindirlere sızmaya başlayarak gerekse yine incelmiş yağın segmanlar tarafından geri sıyrılmasının zorlaşması nedeniyle daha fazla silindir içine yağ girerek yanmış ve yağ yakma hızlanmış oluyor

İşte bu ikinci etkiyi zaten bazılarımız gözlemlemiş durumda bende bunu zaten böyle fark etmiştim yazın otomobilim bazen ikinci vitese atıp düşük devirde ivmelenmeye kalktığımda avans vuruntusu yapıyordu ama bazende aynı şartlar altında yapmıyordu bu yüzden yaptığında neden yaptığını yapmadığında neden yapmadığını anlayamıyordum birgün gözüm hararete ilişti ve takip etmeye başladım ne zaman fan müşürü açmamış ve hararet 100 ü bulmuş olsa o zaman avans vurmanın başladığını fan açıp ısıyı 90 a düşürdüğü zamanlarda ise avans vurmanın kaybolduğunu gördüm ve işte bu en önemli kriter oldu çünkü bir otomobil motoru ne olursa olsun en büyük zararı ısıdan dolayı avans vurduğunda görür... Daha sonra yağ eksiltme sorunu ortaya çıktı ama ben bunun farkında değildim çünkü alttan yağ damlatıyordu eksilen yağın ondan olduğunu düşünüyordum muayeneden geçebilmek için damlatmayı kestikten sonra hala hatırı sayılır yağ eksiltme olduğunu görünce yağmı yakıypruz ne oluyor dedim ve egzosu takibe aldım yine aynı şeyle karşılaştım ne zaman ısı 100 e dayanıyor gaza dokununca duman atıyor ne zaman fan devreye girip ısıyı 90 a çekiyor o zaman duman kesiliyordu

İşte böylelikle bu işte bir hata olduğunu düşünmeye başladığımda opeller harareti sever söyleminin yanında opeller bir miktar yağ eksiltir sözüde geldi ve içimden tabii eksiltir ama bu müşürle eksiltir dedim.

Araştırınca opelin farklı müşürleri olduğu bizdeki müşürün almanyadaki ile aynı değerde seçildiği ama italyada daha düşük müşür kullanıldığı opelin kendi katologlarından ortaya çıktı bende düşündüm neden italya düşük te türkiye almanya ile aynı oluyordu asıl italya ile türkiye aynı enlemde aynı iklimde iki ülke olduğu için onlarınki aynı olmalıydı.

İtalyanın müşürünü takınca zaten herşey doğrulandı ne yağ yakma kaldı ne hararet ibre 90 a çakılı duruyor ister trafik ister otoban birşey fark etmiyor ve bence olması gerekende bu zaten ;)
 
Anlamadığım konu neden ustalarda 95-100 derece ecotecler için normal değerler diyo anlamış değilim :( Gerçi normal durumlarda 90da oluyo genelde ama yoğun trafiğe girdimmi hararetin 100de olduğunu görmek can sıkıcı :(
Neden öyle diyor ustalar çünkü hemen hemen bütün opellerde yüksek dereceli müşür olduğu için ve sıcak çalıştığı için opel sıcağı sever diyorlar.ama bütün opellerde düşük dereceli müşür olsa bu seferde opel sıcağı sevmez derler.
 
Geri
Üst