- Konuyu Başlatan
- #81
Arka manuel camları otomatiğe çevirme
Aracımın arka camları elle çevirmeli manuel. Bunları otomatiğe çevirmek istedim. Orijinal kriko ve motorlarını alayım dedim, çok pahalı geldi. Buralarda çıkmacı da yok. Ben de hepsiburada üzerinden cam kaldırma kiti aldım.
http://www.hepsiburada.com/liste/carspeed-cam-indirme-kaldirma-motoru-341117-/productDetails.aspx?productId=otm341117&categoryId=20024924
Ürün universal. Her markaya göre aparatı var. Opel için olanlar araca uymadı, Chevrolet için olanlar uydu.
Butonları orijinal Astra G çıkması kullandım. Bunu da Ebay UK üzerinden aldım. Ürün İngiltere'den geldiği için sağdan direksiyonlu Vauxhall Astra G için. Şoför tarafındakinin soketi yanında geldi. Ancak devre şemasında sağdan direksiyon bağlantı şeklini uygulamam gerekti. Diğer butonlara parçaladığım eski bir müzik setinden çıkan soketlerden uydurma yaptım.
http://www.ebay.co.uk/itm/251415797642
Kapı pandizotunu sökerek işe başladım. Ardından naylonu da söktüm. Motoru koyabileceğim en güzel yer alttaki boşluk. Motoru buraya yerleştirip hoparlörün yanından halatlarını geçirip çevirme aparatına bağladım. Tıkırtı yapmasın diye metal ayaklarının altına süngerli çift taraflı bant yapıştırdım.
Kuvvetli Tesa bantlarla da hiçbir açılmaya izin vermeyecek şekilde kaportaya bantladım. Bu bantlarla yük bile kaldırılabiliyor, yani kolay kolay sökülmezler.
Motor kapı içinde kaldığı için pandizotun takılmasın engel olabilecek bir durum olmuyor.
İşin en zor tarafı elektrik bağlantısı. Çünkü aracımda arka camlarla ilgili hiçbir tesisat yok. Hepsini tek tek çektim.
Sistemin asıl devre şeması şu şekilde:
Ancak universal cam motorunun çalışma prensibi orjinaldeki gibi değil. Motorun iki ucu var. Birine (+) diğerine (-) verince bir yönde çalışıyor. Uçları yer değiştirince de tersine çalışıyor. Yani aç kapa işlemini uçları yer değiştirerek yapıyor. Kutusundan çıkan butonlar buna göre yapılmış. Ama Astra'nın orijinal sisteminde Enerji girişi ve yön girişleri ayrı ayrı kablolarla sağlanmış.
Orijinal butonları kullanabilmek için kapı başına 2 röleden oluşan bir sistem kurdum. Şeması şu şekilde oldu:
Burada röle bobinlerinin enerjisi butonlardaki yön çıkışlarından sağlanıyor. Yukarı hareket için bir röle, aşağı hareket için diğer röle çalışıyor.
Röleler 5 ayaklı. Yani normalde kapalı kontakları var. Bu kontak röle çalışmazken giriş-çıkış arasına enerji veriyor. Bu normalde kapalı uçları şaseye bağladım. Açık kontaklara da 17 nolu sigortadan (orijinal devrede enerji ordan veriliyor) kablo çekip +12V verdim. Normalde rölenin kontak girişi olan ucunu da motora bağlayıp çıkış haline getirdim.
Çalışma şekli şöyle:
Örneğin sol arkadaki yolcu camı indirme butonuna basınca aşağı rölesinin bobinine enerji vermiş oluyor. Röle çekince de 17 nolu sigortadan gelen +12V röle kontağından geçip motora gidiyor. Motorun diğer ucu da diğer rölede şaseye bağlanmış olduğu için motor çalışıyor.
Camı kaldırmak isteyince de tam tersi oluyor.
Yani kapalı kontaklar her zaman şaseye bağlı duruyor. Bir röle enerjilenince onun şaseyle bağlantısı kesiliyor ve + voltaj geliyor, diğeri zaten şasede olduğu için devre tamamlanmış oluyor.
Ancak aynı anda şoför cam açmaya, yolcu da kapamaya basarsa iki röle de enerjileneceği için şase bağlantısı kalmıyor ve devre çalışmıyor. Yani çakışma olmayacağı için arıza çıkarma söz konusu değil.
Normalde motorları 0,75'lik kablolarla göndermişler. Ancak sistemin orjinali 2,5mm.lik kablolarla yapılıyor. Ben de yüksek akım çekebilir diye garanti olması için motor hattında şemada da görülebileceği gibi 1,5mm.lik çok telli kablo kullandım. Sadece buton tesisatlarında 0,5lik kablo kullandım. Çünkü tüm kabloları kapı soketinden geçirmek gerekiyor. Matkapla delikler açıp soketten geçirdim. Röleleri de yalıtımını yapıp debriyaj pedalı yanındaki kapağın arkasına koydum.
Tüm tesisat işleri bittikten sonra kapı naylonunu çift taraflı bantlarla yerine tekrar yapıştırdım. Ardından Tekzen'den aldığım ses izolasyon süngerini kapı içine komple kapladım. Tesa bant ile de yapıştırdım.
Üstteki fotoğraftaki siyah kablo, tweeter kablosu, kırmızı olan da cam butonu kablosu.
Toplanmış hali:
Şimdilik kutusundan çıkan kapağı çevirme aparatının üstüne taktım. Döşemeciye gittiğim zaman kendi kumaşıyla tekrar kaplayıp deliği kapatıcam.
Şoför kapısı:
Aracımdaki en zor tesisatlardan birini daha çekmiş oldum. Bunun kadar zor olanı elektrikli ayna tesisatyıdı. Çünkü herşey sıfırdan orjinaline uygun olarak yapıldı.
http://www.opelim.net/forums/tamamlanan-projeler/94121-astra-g-elektrikli-ayna.html
Bu iş için birkaç gün uğraştım. Çünkü orijinal butonları motorlara nasıl uyduracağımı bulmam uzun sürdü. Ama Türk aklını kullanıp işin tersini düşününce çözüm çıktı. Röleyi ters bağlamak.
Aracımın arka camları elle çevirmeli manuel. Bunları otomatiğe çevirmek istedim. Orijinal kriko ve motorlarını alayım dedim, çok pahalı geldi. Buralarda çıkmacı da yok. Ben de hepsiburada üzerinden cam kaldırma kiti aldım.
http://www.hepsiburada.com/liste/carspeed-cam-indirme-kaldirma-motoru-341117-/productDetails.aspx?productId=otm341117&categoryId=20024924
Ürün universal. Her markaya göre aparatı var. Opel için olanlar araca uymadı, Chevrolet için olanlar uydu.
Butonları orijinal Astra G çıkması kullandım. Bunu da Ebay UK üzerinden aldım. Ürün İngiltere'den geldiği için sağdan direksiyonlu Vauxhall Astra G için. Şoför tarafındakinin soketi yanında geldi. Ancak devre şemasında sağdan direksiyon bağlantı şeklini uygulamam gerekti. Diğer butonlara parçaladığım eski bir müzik setinden çıkan soketlerden uydurma yaptım.
http://www.ebay.co.uk/itm/251415797642
Kapı pandizotunu sökerek işe başladım. Ardından naylonu da söktüm. Motoru koyabileceğim en güzel yer alttaki boşluk. Motoru buraya yerleştirip hoparlörün yanından halatlarını geçirip çevirme aparatına bağladım. Tıkırtı yapmasın diye metal ayaklarının altına süngerli çift taraflı bant yapıştırdım.
Kuvvetli Tesa bantlarla da hiçbir açılmaya izin vermeyecek şekilde kaportaya bantladım. Bu bantlarla yük bile kaldırılabiliyor, yani kolay kolay sökülmezler.
Motor kapı içinde kaldığı için pandizotun takılmasın engel olabilecek bir durum olmuyor.
İşin en zor tarafı elektrik bağlantısı. Çünkü aracımda arka camlarla ilgili hiçbir tesisat yok. Hepsini tek tek çektim.
Sistemin asıl devre şeması şu şekilde:
Ancak universal cam motorunun çalışma prensibi orjinaldeki gibi değil. Motorun iki ucu var. Birine (+) diğerine (-) verince bir yönde çalışıyor. Uçları yer değiştirince de tersine çalışıyor. Yani aç kapa işlemini uçları yer değiştirerek yapıyor. Kutusundan çıkan butonlar buna göre yapılmış. Ama Astra'nın orijinal sisteminde Enerji girişi ve yön girişleri ayrı ayrı kablolarla sağlanmış.
Orijinal butonları kullanabilmek için kapı başına 2 röleden oluşan bir sistem kurdum. Şeması şu şekilde oldu:
Burada röle bobinlerinin enerjisi butonlardaki yön çıkışlarından sağlanıyor. Yukarı hareket için bir röle, aşağı hareket için diğer röle çalışıyor.
Röleler 5 ayaklı. Yani normalde kapalı kontakları var. Bu kontak röle çalışmazken giriş-çıkış arasına enerji veriyor. Bu normalde kapalı uçları şaseye bağladım. Açık kontaklara da 17 nolu sigortadan (orijinal devrede enerji ordan veriliyor) kablo çekip +12V verdim. Normalde rölenin kontak girişi olan ucunu da motora bağlayıp çıkış haline getirdim.
Çalışma şekli şöyle:
Örneğin sol arkadaki yolcu camı indirme butonuna basınca aşağı rölesinin bobinine enerji vermiş oluyor. Röle çekince de 17 nolu sigortadan gelen +12V röle kontağından geçip motora gidiyor. Motorun diğer ucu da diğer rölede şaseye bağlanmış olduğu için motor çalışıyor.
Camı kaldırmak isteyince de tam tersi oluyor.
Yani kapalı kontaklar her zaman şaseye bağlı duruyor. Bir röle enerjilenince onun şaseyle bağlantısı kesiliyor ve + voltaj geliyor, diğeri zaten şasede olduğu için devre tamamlanmış oluyor.
Ancak aynı anda şoför cam açmaya, yolcu da kapamaya basarsa iki röle de enerjileneceği için şase bağlantısı kalmıyor ve devre çalışmıyor. Yani çakışma olmayacağı için arıza çıkarma söz konusu değil.
Normalde motorları 0,75'lik kablolarla göndermişler. Ancak sistemin orjinali 2,5mm.lik kablolarla yapılıyor. Ben de yüksek akım çekebilir diye garanti olması için motor hattında şemada da görülebileceği gibi 1,5mm.lik çok telli kablo kullandım. Sadece buton tesisatlarında 0,5lik kablo kullandım. Çünkü tüm kabloları kapı soketinden geçirmek gerekiyor. Matkapla delikler açıp soketten geçirdim. Röleleri de yalıtımını yapıp debriyaj pedalı yanındaki kapağın arkasına koydum.
Tüm tesisat işleri bittikten sonra kapı naylonunu çift taraflı bantlarla yerine tekrar yapıştırdım. Ardından Tekzen'den aldığım ses izolasyon süngerini kapı içine komple kapladım. Tesa bant ile de yapıştırdım.
Üstteki fotoğraftaki siyah kablo, tweeter kablosu, kırmızı olan da cam butonu kablosu.
Toplanmış hali:
Şimdilik kutusundan çıkan kapağı çevirme aparatının üstüne taktım. Döşemeciye gittiğim zaman kendi kumaşıyla tekrar kaplayıp deliği kapatıcam.
Şoför kapısı:
Aracımdaki en zor tesisatlardan birini daha çekmiş oldum. Bunun kadar zor olanı elektrikli ayna tesisatyıdı. Çünkü herşey sıfırdan orjinaline uygun olarak yapıldı.
http://www.opelim.net/forums/tamamlanan-projeler/94121-astra-g-elektrikli-ayna.html
Bu iş için birkaç gün uğraştım. Çünkü orijinal butonları motorlara nasıl uyduracağımı bulmam uzun sürdü. Ama Türk aklını kullanıp işin tersini düşününce çözüm çıktı. Röleyi ters bağlamak.