baştan beri okudum yorumları, dizel dizel diye haykıranlar umarım bir sorunla karşılaşmazlar, karşılaştıklarında 5 bini gözden çıkarsınlar üstelik eski randımanı da beklemesinler, ben lpg yi de övmüyorum ama markası ne olursa olsun bir lpg kitini adam gibi bir usta monte ettikten sonra dizelden daha az baş ağrıtır.
arkadaşın biri yazmıştı yoruma, dizel kullanıcı hatasından girer sanayiye, lpg montaj hatasından, üstelik benzin ile mazot arasında fark mı kaldı Allah aşkına???
sen dizel konusunu biraz araştır istersen.
neden 5 bini gözden çıkaracak ve eski randımanı beklemiyecek.
birincisi dizel motorlar daha yüksek basınçta çalıştıkları ve daha fazla ısı ürettikleri için yapılış itibarı ile çok sağlam ve dayanıklı motorlardır. motorları ortalama benzinlinin 2 katı hatta daha fazla km. yapar.
1.500.000 km. anahtar değmeden ağır şartlarda çalışan kamyon, otobüs var bu memlekette.
dikkatli kullanırsan ortalama benzinliyi 300-400.000 km de rektifiye ettirirsin dizeli 700-800.000 km.de
dizel motorlar benzinli motorlardan daha çok rektifiye yapılmaya müsait motorlardır. yolcu otobüsleri yaklaşık yılda 300-400.000 km yol yapıyor, bu araçlar 3-5 sene sonra motorlarını rektifiye ettirmek zorundalar.
ben 50 yaşındayım benim çocukluğumun üretimi olan 0302 ler hala taş gibi çalışıyor.
sen düşün bunun motoru 10 defamı rektifiye olmuştur 20 defamı.
varmı 4 ten 5 ten daha fazla rektifiye olan benzinli motor.
tüketime sen sadece lt.fiyatına bakıyorsun, dizel arabalar aynı mesafede benzin ve lpg den daha az yakıt tüketirler. aynı arabanın benzinlisinde bir dopo ile 500-600 km. gidersin dizeli ile 1.000 1.100 km.
yani dizellerin hem lt. olarak tüketimleri azdır hem de mazotun fiyatı düşüktür 2 yerden birden kar edersin.
onun için dizellerin tüketimi parasal olarak benzinin yaklaşık yarısı kadardır.
örnek olarak aynı arabanın benzinli ve dizellerini karşılaştıralım; her ikiside 42 lt yakıt alsıın
benzin 3.770 diyelim. 3.770x42=158 tl depo doluyor. 600 km. yol yapsa km.de 26.3 krş yakar
dizel 3.090 diyelim 3.090x42=129 tl depo doluyor 1.000 km. yol yapsa 13 krş yakar
bahsettiğin kelimeyi de ben yazdım, dizel arabalardaki arızaların çoğu kullanıcı hatasındandır. benim komşum sıfır dizel araba aldı, daha araba durmadan kontak kapatıyor. (Toyota gibi motoru en dayanıklı olan arabada bile susuzluktan motor yakmış adam ) ikaz ettim, izah ettim hala bildiğini yapıyor.
adam direksiyon şöförü arabada hiç su kalmamış toyota gibi araba motor yatak sarmış adam hala ne olduğunun farkında değil demekki hiç göstergelere bile bakmıyor.
bu adam 50-60.000 km. sonra turboyu kucağına alacak ve ya başka arızalar çıkacak. demiyecek ki ben araba kullanmasını bilmiyorum ondan oldu, kabahati dizel arabaya bulacaktır.
memlekette zaten bilinçli araç kullanma kültürü yerleşmedi, özellikle dizel kullananların %70-80 ni bilinçli değil. benzinli gibi dizel kullanıyor.
teknolojinin gelişmesi ile TDİ (pompe Duse sistemle çalışan araçlar) ile CDİ, CRDİ, CRİ vs. diye değişik markalarda değişik isimlerle adlandırılan yeni nesil common rail turbo dizel arabaların artık benzinlilerden bir eksiği kalmadı. commno rail dizeller sessizleşti, torku yüksek, yakıtı düşük,
sadeca alırken ve kullanırken bazı şeylere dikkat etmek lazım.
dizelde aracı kim ve nasıl kullandığını ve baktığını bilmiyorsanız ileride bir sürpriz yaşamamak için öncelikle öncelikle sıfır veya düşük km.li bakımları düzgün yapılmış bir araba almak önemli. ( aynı şey benzinli için de geçerli)
buradan dizelde km. yüksek olunca araba işe yaramaz sonucu çıkmasın. eğer sahibini ve arabaya nasıl baktığını biliyorsanız ve hak ettiği paraya alacaksanız km. nin de motor açısından çok önemi yok.
kullanırken de her araba da olduğu gibi yağına, suyuna, devrine dikkat edeceksiniz. dizelede ve turbo bütün araçlarda yağ biraz daha önemlidir. hem motoru ve turboyu yağlar hem motorun da soğumasına yardımcı olur. dolayısı ile kaliteli ve uygun viskozitede yağ kulanacak ve zamanında değiştireceksiniz. ( bu sayılanlar yine her araba için geçerli)
ilk çalıştırdığınızda yazın 15-20 sn. kışın 30-40 sn. motorun ve turbonun yağlanmasını bekledikten sonra hareket edeceksiniz. stop ederken de yin e15-20 sn. bekleyip motor devri düşüp, turbodaki basınçlı hava boşalana kadar bekledikten ve turbo yağlandıktan sonra stop edeceksiniz.
bildiğiniz yerden ve temiz akaryakıt alacaksınız ve bakımlarını zamanında yaptıracaksınız.
bir şansızlık olmadığı müddetçe o dizel size yüzbinlerce km. hizmet eder.
eskiden dizelin 2 handikapı vardı birisi turbo, diğeri enjektörler. şimdi turbo derdi kalmadı, hem her parçası var. tamir ve bakımı var hem de artık fiyatları ucuzladı opellerin sıfır turboları 300 lira civarında.
enjektör artık tüm arabalarda var.
buraya kadar dizel hakkında aklıma gelenleri yazdım, ben lpg ye karşı değilim, sıkıntıları var, riskleri var ama ülkenin ekonomik şartlarında en iyi altarnatif olduğuna katılıyorum. sen lpg li araba kulanmazmısınız derseniz mecbur kalırsam iyi bir lpg kiti ve düzgün monte edilmesi şartı ile kullanırım.
benim itirazım lpg ye değil dizel konusunda doğru bilinen yanlışlara ve dizel lpg den kötüdür söylemine.
15 civarında arabam oldu bunların bir tanesi lpg li idi ve şu anda kullandığı araç dizel. kalanları hepsi benzinli .
5-10 yıl önce dizel hakkında fikirlerimi sorsaydınız bu günkinden farklı idi. geçen süre içerisinde dizeller değişti, benimde fikirlerim değişti.