bir hayli komik hikayeler duyuyoruz LPG ile ilgili...Subapların yanmasına açıklık getirelim önce. Subap neden yanıyor? Benzin ve LPG de hava-yakıt ile birleşip ateşlenince ısı üretiyor, neden benzinde yanmıyor da LPG de yanıyor diye bir düşününce şahsen benim aklıma dengesiz hava yakıt karışımı geliyor ve %99 sebep de bu. Ya çok zengin ya çok fakir karışıma ayarlı LPG ECU motorun emdiği havaya denk yakıtı vermediği için ayarsız yanma en hassas parçalar olan subaplara vuruyor...
Genelde insignialar üzerinden laf çıkar subap yakıyor diye, evet yakıyor ama benzinde de subap yakma durumu mevcut. Benzinde 60bin kmdeyakıyorsa LPG'de 50-55bin kmde yakıyor. Tam dengeli LPG ayarı yapılsa belki LPG sisteminin motoru koruması bile mümkündür. Subap yağlama denen şeyin de bir pazarlama stratejisi olarak ceplerden para çalmak harici bir özelliği olmadığını bildiğimden
tek çarenin düzgün hava yakıt karışım oranı ve aracın bakımlarına özen gösterilmesi olduğunu vurgularım.
Nedir ideal hava yakıt oranı?
Benzin için 14.7 : 1 , mazot için 14.6 : 1 oranı idealdir. Biraz ısınmayı göze alarak bu değeri 15.2 gibi rakamlara çekmek de mümkündür, tamamen tercih meselesidir. Baz aldığım hava yakıt değeri rölanti ve hafif yük değeridir, tam yükte yani tam gaz giderken ideal değer 12.5-12.7 aralığıdır, daha üst değerler yüksek ısı sonucu pistonların erimesi, detonasyon sonucu pistonlarda kırılma gibi sonuçlara götürecektir...
Nedir özenli bakım?
Sanayi ustalarının hiç bir bilimsel kaynağa hatta mantıklı bir dayanağa sahip olmadan söylediği klişe sözler referans alınarak uygulanan bakımlar(güya bakım) motoru içten içten öldürüyor. Motor yağından başlayacak olursak benzinliye 10w-40, dizele 5w-30 koymak adettendir, ustalar en uygun yağlar olduklarını söylerler ama uygun oldukları tek şey fiyatlarıdır, fazla miktarlarda üretildiklerinden ustalara maliyeti düşüktür. Dizelde 5w-30 yüksek oranda sentetik olduğundan koruması yeterli gelebiliyor ancak benzinli motorların kaderi 10w-40 cı ustaların ellerinde ne yazık ki. Hele şanzıman yağını kontrol ettiklerinde o manuel şanzımana ATF yani automatic transmission fluid yaaani otomatik şanzıman yağını koyduklarında işin ciddiyeti ortaya çıkmakta. Fabrikasyon olarak çoğu firmanın SAE normunda 80W dişli yağı kullandığı şanzımanlara o incecik yağlar koyularak dişlilerin senkromeçlerin gebermesine yol açıyorlar... Velhasıl konu dağılmadan LPG li araçlara hangi yağı koyacağımıza gelelim ; Tam sentetik 5w-30, 0w-40, 5w-40, 5w-50 gibi aracın model yılına göre yağın viskozitesini düz mantıkla kalınlaştırarak gereken korumayı sağlayabiliriz...
LPG BOBİN YAKAR?
LPG tesisatının elektriği bobinden alınırsa doğal olarak yanar, lpg değil ses sistemi bağlayın, amfi bağlayın yine sonuç aynı olacaktır. Bobin buji ateşleme parçasıdır, farklı parçaları besleme değil... Düşük devirlerde silkeleme gibi bir sonucun da bobin ile uzaktan yakından ilgisi yoktur. Delphi, TAP, Topran, GM, AcDelco gibi tonla bobin deneyip sonuç alamayan biriyim ben, problem LPG filtreleridir. Filtreler tıkandığında yeterli basınçla gaz gelmediği için filtreden geçemez ve özellikle gaza hafifçe dokunulduğunda silkeleme yaşatır, tipik hava-yakıt dengesizliği. Bu problemi filtre hariç LPG enjektörleri yaşatır, memeleri tıkanır veya yırtılır. Az veya fazla yakıt püskürttüğünden yine sarmalar yine sarsmalar...
Hurafelerden korkmayıp üzerine gitmenizi tavsiye ediyorum. Yok benim bacanakta şu oldu, yok komşumda şu şöyle dediydi gibi şeyler kendi düşüncenizi üretmekten alı koyar. Korkmadan deneyin, hayat çok kısa